sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Uljas uusi maailma (1998)

Ensimmäinen työssäoppimisviikko on nyt takana. Olen viettänyt sen viikon Tampereen Teatterin päänäyttämöllä. Tämä merkintä ei todellakaan ole kuvajournalismin riemuvoitto: kuvia ei ole tällä kertaa tiedossa yhtäkään. Minulla oli kyllä loppuviikosta kamera mukana, mutta en koennut tarpeelliseksi kuvata tekemisiäni, koska luulen kuitenkin kaikkien tietävän miltä näyttää revennyt verho (sekä ennen että jälkeen paikkauksen).


Ensimmäinen viikko meni melko nopeasti ja mukavasti. Olen ollut päänäyttämöllä näyttämöporukassa. Ihan hirveästi ei vielä ole töitä ollut. Enimmäkseen seurasin näytelmien pystytyksiä sivusta ja muutenkin tutustuin sivusta katsoen näyttämömiesten töihin. Loppuviikosta olin jo vähän enemmän mukana pystytyksessä, esimerkiksi Pesulan Likkojen lattian asennuksessa.

Olen myös kantanut puvuston kangasvarastoon yhden uuden hyllyn tukijalan ja auttanut hyllyn asentamisessa, koska olin sopivan pieni ja mahduin sopivasti hyllyn, lattian ja seinän väliin ruuvailemaan. Lisäksi purin yhden banderollin ja kokosin toisen. Se oli muuten mukavaa, mutta pitkät narut tykkäsivät vähän turhan paljon sotkeentua itseensä.

Pääosin olen päässyt paikkailemaan ratkeilleita verhoja. Olen tehnyt paikkauksia koneella ja käsin. Yhden verhon vaihdoin kokonaan, ehjempään ja sopivamman kokoiseen. Hyllyistä löytyi tilalle miltei valmiiksi sopiva korvaava verho. Ainoastaan pituudesta täytyi ottaa muutama sentti pois. Lisäksi pääsin maalaamaan tämän kyisesen verhon "kelkan" (verho oli siis kiinni saranoilla liikkuvassa puurakennelmassa) - maalasin sen mustaksi, kun vanha maali ei ollut kovinkaan kauniissa kunnossa. Kiinnitin kelkkaan myös uuden, pidemmän verhokiskon.
Paikkailtavia verhoja riittää vielä jatkossakin. Minun osaltani se on toki vain mukava juttu: tykkään siitä työstä hirmuisasti.

Viikko on ollut mukava. Olen vieläkin vähän hukassa kaiken kanssa, mutta eiköhän se siitä ala tutuksi tulla. Porukka vaikuttaa mukavalta ja joka päivä oppii jotain uutta. Nyt olen ainakin alkuun päänäyttämöllä näyttämöjuttujen parissa. Jossain vaiheessa keväällä minun pitäisi päästä myös verstaalle lavasteiden rakenteluun. Mielenkiintoinen kevät tulossa.

3 kommenttia:

Minna kirjoitti...

Mun mielestäni kaikissa harjoittelussa ensimmäinen viikko menee aina ihmetellessä. Pääasia on, että olet viihtynyt siellä! Tosi kiva juttu. Odottelen innolla kuvapostauksia! :)

Ja tosi kiva, kun tykkäät verhojen paikkailusta. Siellä ollaan varmasti tosi iloisia, kun joku tekee sen homman, ja on vaan plussaa, että teet sen mielelläsi!

oj kirjoitti...

Siitä se sitten alkaa...
Toivottavasti saat tehdä lavasterakentajan hommia mahdollisimman paljon, että oppisit sen työn, ja saisit kokemusta ja uusia kikkoja tehdä niitä töitä.

minna kirjoitti...

Kiitos kommenteista!

(Nyt on oikeastaan kuuntelemalla muiden puheita oppinut jonkin verran jo uutta ja ihmeellistä - vaikkei ole edes päässyt tekemään paljoakaan :D)